Boligsalgsrapport

Boligsalgsrapport

Boligsalgsrapporten er den beste garanti for problemfri omsetning av bolig.

Målet med Boligsalgsrapporten er å skape trygghet for selger og kjøper. Det er alltid i begge parters interesse å unngå konflikter, og ha en felles forståelse for kontraktinnholdet.

Boligsalgsrapporten er i prinsippet en tilstandsrapport, men det blir spesielt lagt vekt på å vurdere de byggetekniske forholdene som er særlig relevante ved eierskifte. Mens en tilstandsrapport kan være aktuell i alle sammenhenger er altså Boligsalgsrapporten et verktøy som er spesielt utviklet for bruk ved eierskifte.

Boligsalgsrapporten erstatter ikke selgerens opplysningsplikt eller kjøperens plikt til selv å undersøke boligen som skal kjøpes, men er et dokument som er utviklet for å bidra til økt trygghet for alle parter.

Rapporten er tilpasset Avhendingsloven. Det betyr at forhold som ofte ellers kan føre til konflikter som erfaringsmessig ender i retten, i størst mulig grad er vurdert og påpekt i Boligsalgsrapporten. Levetidsbetraktninger er en sentral del av dette. Normal levetid angis på generelt grunnlag i intervaller, og det refereres til en levetidstabell. Takstmannen vil gjennomgå hele boligen etter en detaljert sjekkliste.

Den gunstige kombinasjonen av tilstand og takst vil også gi kjøper et godt grunnlag for å vurdere behovet for nødvendige reparasjoner, fornyelse og vedlikehold. Boligsalgsrapporten er et verktøy som er like viktig for kjøper som selger.

Boligsalgsrapporten forutsetter at selger fyller ut en egenerklæring. Denne er også standardisert og er en «sjekkliste» som er enkel å bruke. Den får selger til å tenke igjennom forhold som er relevante ved eierskifte, og den er til god hjelp for takstmannen ved befaring.

Resultatet av å benytte Boligsalgsrapport vil være mindre usikkerhet og færre tvister.

Boligsalgsrapport reduserer konfliktnivået

  • Når selger og kjøper har samme oppfatningen av boligens tilstand gis det i mindre grad over- eller underpris
  • Lik oppfatning av boligen reduserer mulighetene for en del ”ubehagelige overraskelser” og reduserer sannsynligheten for konflikt
  • Statistikk fra Protector Forsikring viser at når en Boligsalgsrapport foreligger er:
    –konfliktnivået ca. 25 % lavere
  • Bruken av Boligsalgsrapport har økt fra 24 % i 2005 til 57 % i 2008
  • Den økende bruken av BSR bidrar til reduksjonen av konfliktnivået i Norge

Spørsmål?

Har du spørsmål angående noen av våre produkter eller tjenester? Send oss en melding, så kommer vi tilbake til deg.




Verdi- og lånetakst

Rapporten utarbeides på grunnlag av takstmannens befaring og oppmåling av boligen. Rapporten inneholder en teknisk beskrivelse av boligen sammen med arealene som er beregnet på grunnlag av oppmålingen.

Målet med Boligsalgsrapporten er å skape trygghet for selger og kjøper. Det er alltid i begge parters interesse å unngå konflikter, og ha en felles forståelse for kontraktinnholdet.

Taksering av næringseiendom krever spesielle kunnskaper, da takstene baserer seg på helt andre kritierier enn ved taksering av boliger.

Monstad Taksering hjelper med byggelånsoppfølging og rapportering overfor utbyggers kredittinstitusjon.

En tilstandsrapport er en grundig og detaljert beskrivelse av boligens tekniske og vedlikeholdsmessige tilstand. En tilstandsrapport kan omfatte en del av eller hele bygningen.

Når uhellet er ute og eiendommen får skade, vil forsikringsselskapet i svært mange tilfeller kontakte en skadetakstmann fra NTF for å sikre et profesjonelt grunnlag for erstatningen.

Skjønn på fast eiendom

Ved større skader er det vanlig å benytte skjønn som oppgjørsform. Forsikringsselskapet og skadelidte velger hver sin skjønnsmann som skal bli enige om erstatningen med bindende virkning.

Uavhengig kontroll av våtrom

Poenget med en uavhengig kontroll, er å kunne kvalitetssikre de byggearbeider som er gjort, at alle krav er overholdt i henhold til TEK10, samt at alle tegninger og beskrivelser er fulgt.

logo-standard-0-1x
PS_takstmann-240x300